Door de enorme groei in het aanbod van producten en diensten op het internet worden er door online kopers meer en meer online gekocht. Op het ogenblik is dat 25% van alle aankopen met een tegenwaarde van 25 miljard. Ook grotere uitgaven zoals auto’s, reizen en dure elektronica worden meer en meer online verkocht.

Voor kopers die samen grote aankopen willen doen levert dat een probleem op. Want hoe zorg je ervoor dat degene die uiteindelijk de aanschaf doet, het geld terug krijgt wat hij of zij heeft voorgeschoten.

Tegenwoordig kan je met behulp van Tikkie, of betaalverzoeken, digitaal achter je geld aan, maar dan nog is het de vraag of en hoe snel dat gaat lukken.

Gemiste omzet door ontbreken van gesplitste betaalmogelijkheid

Doordat de koper niet zeker is of hij zij het geld van de medekopers terugkrijgt kan een potentiële koop niet doorgaan. En daarmee is het een gemiste kans voor de online reizen verkoper die de drie families die samen op reis willen niet kan helpen. En een gemiste kans voor de elektronicashop die de verkoop van een 47 inch televisie aan een groep van 6 samenwonende studenten aan zich voorbij ziet gaan.

Het is ook een gemiste kans voor de zoon die zijn ouders wil laten meebetalen aan de koop van een mobiele telefoon.

Newgen, biedt nu de ‘Going Dutch’ betaalmogelijkheid. Een betaalmethode die naadloos past bij de andere betaalmogelijkheden die een webwinkel aanbiedt. Deze methode biedt probleemloze betalingen door meerdere deelnemers.

Hoe werkt de Going Dutch betaalmethode?

De initiatiefnemer selecteert haar aankoop in de onlinewinkel en gaat naar de ‘kassa’. Daar kiest zij uit de verschillende betaalmethodes de optie “Going Dutch-split payment”.

Dan opent een scherm waarin de koper kan aangeven door hoeveel mensen de aankoop gesplitst wordt en in welke verdeling. Vervolgens moeten de emailadressen van de overige kopers worden opgegeven en het deelpercentage. Vervolgens krijgt de initiatiefnemer een betaalpagina te zien en kan zij haar deel betalen.

Tegelijkertijd wordt er een email gestuurd naar de overige deelnemers aan deze koop. In de email een bericht van de initiatiefneemster, het totaalbedrag en het bedrag dat door hem of haar betaald moet worden. En een link naar de betaalpagina waar de betaling gedaan kan worden.

Zodra er betaald is wordt de initiatiefneemster geïnformeerd over wie er betaald heeft en wie er nog moet betalen. Ook volgt er een herinnering als een betaling uitblijft. Uiteindelijk heeft de initiatiefnemer de mogelijkheid om een nog openstaande bedrag zelf te betalen of een nieuwe e-mail toe te voegen en iemand anders te laten meebetalen. Zodra de laatste betaling binnen is wordt de aankoop bevestigd.

Goed om te weten

In principe kan de ondernemer elke betalingswijze accepteren. Echter het is mogelijk dat een transactie niet doorgaat omdat een van de deelnemers aan de transactie de betaling niet uitvoert. Dan moeten de anderen hun geld terug krijgen. Bij een PayPal of creditcard betaling is dat geen probleem. Het geld is nog niet afgeschreven en alleen gereserveerd. Dat wordt weer vrijgegeven en kan door de klant weer gebruikt worden voor andere aankopen. Wanneer met IDEAL betaald is dan wordt het geld daadwerkelijk van de rekening van de klant afgehaald en op de rekening van de webwinkelier gestort. Als de transactie niet doorgaat zal de winkelier het geld moeten terugstorten. Op zich geen groot probleem maar wel iets waar rekening mee gehouden moet worden.

Meer weten?

Graag leggen we uit hoe deze betaaloplossing uw online winkel nog succesvoller kan maken. Neem gerust contact op met Newgen en vraag naar de mogelijkheden.