Een snelle online shop wordt beter gevonden en heeft een hogere conversie.

De snelheid van een online winkel is de cruciale succesfactor geworden. Hoe snel een aankoop geleverd wordt, de snelheid waarmee nieuwe producten aan het aanbod wordt toegevoegd, maar vooral de snelheid van de website zelf. Online klanten zijn steeds minder tolerant voor websites met een trage laadtijd. Hoe sneller uw webwinkel wordt geladen hoe beter.

Als uw website traag is, neemt de kans op het vroegtijdig verlaten van online shoppers exponentieel toe. De snelheid en prestaties van uw webwinkel ziet u terug in de conversies. Grote online namen als Amazon schatten dat elke seconde vertraging in de laadtijd van pagina’s leidt tot tientallen miljoenen aan gemiste verkopen.

Daarnaast weten we dat Google de laadsnelheid van websites meeneemt in de bepaling van haar zoekresultaten. Dit betekent dat de snelheid van uw website niet alleen van invloed is op conversies, maar ook in het gevonden worden door potentiele klanten.

Een goede e-commerce partner optimaliseert de webwinkels van haar klanten om ervoor te zorgen dat ze sneller laden en meer klanten converteren. In deze blog behandelen we belangrijke factoren die van invloed zijn op de snelheid van een webwinkel.

6 essentiële elementen in het sneller maken van een webwinkel:

Optimaliseer de afbeeldingen

Voor een webwinkel spelen beelden van goede kwaliteit een cruciale rol. Maar als die afbeeldingen te lang duren om te laden of als de kwaliteit niet goed is, zijn dat juist redenen dat bezoekers de site verlaten.

Webwinkels kunnen tools van derden, zoals Kraken.io en TinyPNG, gebruiken om de afbeeldingen drastisch te comprimeren met ‘lossy’ of ‘lossless’ technieken. Hiermee blijft de kwaliteit overeind staan maar laadt de pagina wel sneller. Het is ook mogelijk om uw webwinkelafbeeldingen te optimaliseren met behulp van API-integraties of extensies.

Alle belangrijke E-Commerce-platforms zoals Magento, WooCommerce en Prestashop bieden extensies voor beeldcompressie, zoals Apptrian Image Optimizer, ImageRecycle, WP Smush, EWWW Optimizer en PrestaSpeed om er maar een paar te noemen. U kunt ook API’s gebruiken voor zowel Kraken als TinyPNG om uw afbeeldingen automatisch te comprimeren.

Een aantal belangrijke aandachtspunten:

  • Zorg dat de grootte van productafbeeldingen niet groter is dan 100 KB. Dit voorkomt wachttijden tijdens het browsen door uw website.
  • Gebruik wanneer mogelijk dezelfde afbeeldingen op de hele website. Hierdoor zal het apparaat dat de bezoeker gebruikt, één afbeelding één keer hoeven te downloaden en zal de browser de afbeelding vervolgens uit de browsercache weergeven.
  • Optimaliseer het beeldformaat: JPEG werkt het beste voor foto’s, omdat deze gemakkelijk gecomprimeerd en progressief gemaakt kunnen worden. PNG’s zijn goed voor ‘verliesloze platte’ afbeeldingen. Base64-gecodeerde afbeeldingen verminderen extra HTTP-oproepen naar uw webserver en kunnen worden gebruikt voor pictogrammen en design assets. SVG’s werken prima voor vectorafbeeldingen en HTML5-animaties.
  • Vermijd bepaalde indelingen zoals TIFF en BMP, waardoor de laadsnelheid van uw website aanzienlijk kan stijgen.
  • Gebruik WebM of MP4 in plaats van geanimeerde GIF’s voor aanzienlijke bestandbesparingen.

Optimaliseer je caching en het uitserveren van content

Caching is de tijdelijke opslag van de bestanden van een website die snelle en eenvoudige weergave bij herhaalde bezoeken mogelijk maakt. Het helpt voorkomen dat uw ​​website telkens uw server moet aanspreken om dezelfde informatie helemaal opnieuw op te halen. Enkele relevante punten om te onthouden zijn:

  • De meeste websitebestanden zoals afbeeldingen, koptekst, voettekst, sidebars, JavaScript-bibliotheek en CSS-bestanden op uw website zijn statisch en blijven meestal ongewijzigd. Dit zijn dus de bestanden die in de cache moeten worden geplaatst om de totale belasting van uw server te verminderen.
  • Stel fatsoenlijk lange vervaldatums in voor deze cachebestanden zodat ze in de browser van de bezoeker worden opgeslagen en op regelmatige tijdsintervallen worden bijgewerkt (bijvoorbeeld een tijdslimiet van minimaal 7 dagen). Wanneer een gebruiker uw website bezoekt vóór de vervaldatum, worden de in de cache opgeslagen bestanden onmiddellijk opgehaald uit hun eigen browsercache.
  • Het is van cruciaal belang om een ​​Content Delivery Network (CDN) te gebruiken dat uw bestanden host op een groot netwerk van servers over de hele wereld, waardoor uw bezoekers uw website en afbeeldingen sneller op hun scherm krijgen.

Opmerking: om te zien of uw bestanden in de cache zijn opgeslagen, onderzoekt u uw website in Redbot Redbot om inzicht te krijgen in de cachesamenvatting.

Comprimeer alles

Grote webpagina’s kunnen vaak omvangrijk en traag zijn om te laden, vooral E-commerce-homepages met veel productafbeeldingen, video’s en interactieve elementen. Het inschakelen van compressie van uw website-items is essentieel om de grootte van een webpagina te verkleinen en de snelheid te verhogen. Het kan worden gedaan door:

  • CSS- en JavaScript-bestanden bestaan ​​alleen uit tekst en zijn eenvoudig te comprimeren. Bovendien kunnen deze worden verkleind en gecombineerd in minder bestanden om de laadtijden te verkorten.
  • Schakel GZIP-compressie in, die HTML-, CSS- en JavaScript-bestanden op serverniveau comprimeert voordat ze naar de browser worden verzonden. GZIP-compressie bespaart 50% tot 80% bandbreedte, waardoor de laadsnelheid van een webpagina aanzienlijk wordt verhoogd. U kunt hier controleren of uw site GZIP correct gebruikt.

Remove Unnecessary Plugins And Extensions

Plug-ins en extensies kunnen de functionaliteit van uw webwinkel helpen verbeteren, maar zorg ervoor dat u ze alleen gebruikt als ze absoluut noodzakelijk zijn. Veel e-commerceplatforms (bijvoorbeeld Magento en WooCommerce) maken het eenvoudig om uitbreidingen toe te voegen aan iemands webwinkel, maar dit resulteert vaak op de lange termijn voor overbelaste en trage serverprestaties. Dit kunt u er aan doen:

  • Deactiveer of wis onnodige plug-ins en extensies. Het integreren van te veel niet-essentiële of schadelijke plug-ins zal de laadsnelheden vertragen en kan er zelfs toe leiden dat de website offline gaat. Oorzaak is dat groot deel van de plug-ins een te grote invloed heeft op de capaciteit van de server.
  • Vermijd plug-ins die veel scripts en styles laden, of die veel externe verzoeken uitvoeren. Zorg er ook voor dat u geïnstalleerde plug-ins en extensies regelmatig bijwerkt.
  • Optimaliseer het laden van plug-ins om de totale laadtijd van de pagina te verminderen. Om het laden van onnodige scripts te voorkomen, kiest ervoor om de scripts en stijlen van de plug-ins alleen op specifieke pagina’s uit te voeren.

Tip: probeer uw plug-ins een voor een te deactiveren om de serverprestaties te testen in plaats van ze in één keer te verwijderen.

Minimaliseer het aantal HTTP-verzoek aan uw server

Wanneer uw webpagina in een browser is geladen, verzendt de browser een HTTP-aanvraag naar uw webserver. Dit proces wordt herhaald telkens wanneer er een nieuw element wordt aangevraagd en dit heeft invloed op de laadtijd van de website.

Een aantal tips:

  • Kleine afbeeldingen kunnen worden gecombineerd in CSS Sprites om het aantal HTTP-aanvragen te verminderen. Combineer bijvoorbeeld pictogramafbeeldingen in een CSS Sprite, waarmee de browser 1 afbeelding in plaats van 6 kan downloaden. Op deze manier wordt de pagina sneller geladen en getoond. Voor de resterende afbeeldingen zorgt u ervoor dat u goed gecomprimeerde afbeeldingen gebruikt.
  • Elk CSS- of JS-bestand dat u voor uw website gebruikt, vraagt ​​om afzonderlijke verzoeken, waardoor u tijd aan uw laadsnelheid toevoegt. Overweeg om twee of meer CSS- of JS-bestanden samen te combineren.

Vergeet niet de mobiele versie van uw website te optimaliseren

Het laden van een website op een mobiel apparaat verschilt van het laden van een website op een desktop, vanwege verschillende factoren zoals snelheid van het draadloze netwerk, kleinere browsercaching, minder RAM en langzamere verwerking van JavaScript en CSS. Een paar punten om te onthouden:

  • Verklein de afhankelijkheden van JavaScript om uw mobiele pagina’s te laden.
  • Houd de bestandsgrootte van uw afbeeldingen tot een minimum beperkt. Gebruik verschillende afbeeldingsafmetingen om aan te sluiten bij mobiele weergaven, met afzonderlijke afbeeldingen die worden weergegeven voor Retina-schermen.
  • Vervang interactieve elementen zoals animaties of video’s met statische elementen zoals afbeeldingen en schuifregelaars op uw mobiele webpagina’s om de laadtijden te verkorten.
  • Geef prioriteit aan de inhoud boven de vouw (de inhoud die eerst zichtbaar is zodra uw site wordt geladen) door ervoor te zorgen dat de bovenste inhoud van de startpagina eerst wordt geladen, gevolgd door andere elementen.

De gebruikerservaring van een website, inclusief de snelheid en prestaties, is de ultieme factor die van invloed is op de succespercentages. De laadsnelheid van uw webwinkel kan het succes van uw merk maken of breken. Een snellere site biedt uw klanten een betere gebruikerservaring, wat uiteindelijk zal leiden tot meer conversies en inkomend verkeer.

Houd regelmatig de snelheid van uw webwinkel bij om ervoor te zorgen dat de prestaties op de lange termijn consistent blijven. Hiervoor kunt u gebruik maken van gratis tools zoals Pingdom, Google PageSpeed Insights of Web Page Test